mandag 7. desember 2020

Debutant i koronaens tid


Munnbind-posen ligger parat på setet ved siden av. Sørtoget suser mot Jæren og jeg sitter med nysprita hender og skriver ned spørsmålene jeg har fått tilsendt. Spørsmål som 6. klassingene har laga og stemt fram til morgendagens Bokbad, der de skal intervjue meg om Jo har skjedd




Hvorfor ville du bli forfatter?

 

Har KatteKnut alltid vært så skitten?

 

Er det greit å kalle stemora si stygge ting?

 

Er det lov å kysse på skolen når man går i 6. klasse?

 

Å debutere med bok har vært en øvelse. Blant annet i å ikke la grublinga ta fullstendig over. For det har til tider vært dundrende stille, og det har ikke vært lett å orientere seg i hva man skal forvente og hvordan ting egentlig bør være. Det har også vært litt vrient å ikke kunne treffe folk som før, og snakke sammen – ordentlig 

Og med det som bakteppe, er jeg utrolig glad for at jeg og boka mi ble spurt om å være med på turnè med «Barnebokbad». Jeg er heldig som har fått muligheten til å møte målgruppa. I seg selv, og særlig i koronatid. SÅ givende å komme tett på boka på en ny måte, gjennom elevenes blikk og refleksjoner. 

Og for noen blikk og refleksjoner det har vært!

Disse kommer ikke av seg selv. 

Vilde Kamfjord, dama bak «Barnebokbad», har laga et konsept som åpner opp. Som ikke innskrenker seg til spørsmål om hvorvidt man liker en bok eller hva den handler om.

 

Barnebokbad tilrettelegger for en samtale, mer enn bare spørsmål og svar. Å våge å gi uttrykk for tanker og assosiasjoner uavhengig av om man liker boka eller ikke. Og ikke minst: Å bevege seg vekk fra forventningen om å svare riktig.

Dessuten har alle i publikum lest/hørt boka, så samtalen blir også relevant for dem. Og siden alle kjenner boka godt, kan man snakke uten å være redd for å «spoile».

 

Noe av det jeg liker best med opplegget, finnes i denne setningen:

«Barnebokbad er en pedagogisk metode for gode leseopplevelser og meningsfulle samtaler om litteratur, uavhengig av leseferdighet.» 

 

Det er ikke leseferdigheten det kommer an på her!


Tidlig morgen, på vei til Horpestad skule


Hvorfor heter Jo Jo?


Er Marthe med H redd for å ikke være populær?


Vet du hvordan alle sammen ser ut? 

 

Hvorfor latet Frida som om hun ble intervjuet? 

 

Når jeg ankommer Bryne for siste gang, er det gjort klart for desember. Det henger stjerner i vinduene og på skolene lyser juletrærne. 

Jeg husker følelsen jeg selv hadde på barneskolen i adventstida. Hvor godt det var å gjøre noe annet enn det vi gjorde til vanlig. Når læreren tente lys og vi tusla i sokkelesten, kanskje til og med i bare strømpebuksa. Jeg tenker på hvordan det hadde vært hvis klassen min i 5. eller 6. på Kragerø skole fikk være med på et Barnebokbad. Jeg ser for meg han som ikke likte å lese, men som alltid hadde de mest fantasifulle innspillene. Jeg ser for meg hvordan jeg, eller noen av de andre sjenerte, kanskje endelig fikk en anledning til å gå ut av den rollen en liten stund, og dykke inn i noe helt annet. Det har vært noe av det fineste med denne turneen: Å se elever som egentlig er veldig nervøse og usikre på om de tør å intervjue, glemme både publikum og seg selv og bli revet med av det vi snakker om. Komme med betraktninger og oppfølgingsspørsmål som om de ikke har drevet med annet. 

 

Det er mye bra å si om Vilde og metoden hennes, men jeg vil trekke fram det som jeg opplever gjennomsyrer hele prosjektet: Barna blir sett og respektert, og kanskje på en annen måte enn de er vant til? Elevene slipper i hvert fall å forholde seg til eventuelle merkelapper og etablerte forventningsmønster. Det er elevene som lager spørsmålene, det er de som styrer Bokbadet. Og det er ofte også de som rigger scenen og gjør gymsalen eller aulaen eller klasserommet om til noe helt annet for en liten stund.

 

Jæren! 🌞


Frida Freedom

Det har vært skikkelig spennende når vi har kommet inn i tematikk der elevene er uenige og vil argumentere for sin mening. Særlig hovedpersonen Frida er gjenstand for samtale og diskusjon. 

 

Hvorfor er Frida som hun er?

 

Skøyt Frida den pøkken i hodet på henne med vilje?

 

Er Frida usikker på seg selv?

 

Hvor lyger hun så mye?

 

Hva synes du selv om Frida egentlig?

 

De fleste heier veldig på Frida, men noen setter også – forståelig nok – spørsmålstegn ved hvorfor hun er så frekk og jugete og sånn

Vi snakka om hva som hadde skjedd hvis jeg hadde valgt annerledes. Jeg kunne jo ha gjort henne til en gjennomgående sympatisk person. Hvorfor gjorde jeg ikke det? Når du har mista mammaen din og ikke har noen venner … og i tillegg må være en som vi også irriterer oss over? Hvorfor vil en forfatter gjøre det så vanskelig for hovedpersonen?

 

Vi snakka en del om dette, og om at en karakter har flere forskjellige sider. Om å ikke alltid framstå slik man egentlig vil. Og at det kanskje er noe helt annet som ligger bak de frekke og innimellom usanne orda som plumper ut av henne. 

 

Og så er det ganske nydelig, når det innimellom spørsmål om vennskap, leggetider og forelskelse, dukker opp slike: 

 

Hvorfor vil Frida heller ha et mjukt navn? (som Marshmallow)

 

Hva tenker du på når du skriver?

 

Hvordan fikk Frida ideen til Frida Freedom? 

 

Mange spør om hvordan jeg som forfatter fikk ideen til ulike valg. Det er rimelig fenomenalt når elevene begynner å spørre om hvordan Frida får ideer, hvordan hun tenker. Da kan vi snakke om alt fra skriveprosess til forestillingsevne, skuespill og løgn. 

 

Er man snill selv om man lyver?

 

Hvorfor kan det være så vanskelig å si sannheten?

 

Hva skjer videre med Frida og Jo?

 

Turneen er over, og i nesten samme øyeblikk kommer det en anmeldelse av boka. Det som jeg i stillheten gjennom høsten har prøvd å ikke fokusere på, men som – uunngåelig nok – har ligget håpefullt på lur i bakhodet. 

Takk, Periskop! For anmeldelse av en debutant i koronaens tid. Det gjorde godt. Ikke bare fordi det var veldig mange fine ord, men for at boka blir sett, rett og slett. 

Og så er det også ganske godt å vite at det finnes en del som er uenige i at "bipersonene" er karikerte. Jeg tenker at det er helt greit at anmelderen mener det. Og Marthe med H skal jo være sånn.

Uansett: Samtalene med barna har fått meg til å stå litt stødigere i debutantskoa, og samme hvor karikerte noen måtte mene at Katteknut og Post i butikk er, har de nok av lag i seg til å bli snakka mye om. I hvert fall på Jæren 😁   


Les anmeldelsen her

 

Høstens høydepunkt har uten tvil vært å få møte de supre elevene gjennom DKS Rogaland. Det har fått meg til å glemme den rare følelsen av å ikke helt vite hvordan man skal te seg når man gir ut bok, og holde fast på hvorfor jeg driver og skriver. 

Takk:

Kleppe skule

Bore skule

Horpestad skule

Tu skule

Engelsvoll skule

Orstad skule

 - for spørsmål, innspill og kloke tanker!

 

Og takk Vilde, for at det finnes Barnebokbad - og for den fantastiske jobben du gjør!

 

God førJOlstid! 💛🤶🎄



 

Mer om metoden bak Barnebokbad:

«Metoden legger opp til en prosess der deltakerne ledes inn i teksten; først gjennom høytlesing og siden gjennom tre samtaler. Etter en praktisk innføring i spørsmålsteori (samtale 1) angriper de teksten fra ulike vinkler, via kollektiv erindring (samtale 2) til etikk og dramaturgi (samtale 3).

Høytlesing, uavhengig av alder, er i utgangspunktet et ufravikelig prinsipp i arbeidet med denne metoden – av flere grunner. Dette er både for å sikre at alle har samme utgangspunkt før samtalene og at alle har de samme referansene. I tillegg handler det om å slippe å måtte ta stilling til om de har lyst til å lese eller ikke, slippe å måtte konfronteres med at de ikke kan lese, og ikke minst: eliminere muligheten for at de ikke mestrer.

Metoden er etter hvert grundig utprøvet for å:

·       bidra til positive erfaringer med litteratur – uavhengig av leseferdigheter

·       gi erfaring med å være et forberedt og kompetent publikum

·       bidra til å dykke dypere inn i tekst

·       bidra til å utvide teksten gjennom andres perspektiv

·       inspirere til tettere samarbeid mellom bibliotek og skole

·      skape mer meningsfylte møter mellom forfatter og deres publikum»

 

Les mer om Barnebokbad her









2 kommentarer:

arvsle sa...

Det var fint og tankevekkende å lese det du skriver, Kristine. Eg og har lest anmeldelsen. Syns du skal være godt fornøyd. Tror anmelderen bruker en type skjema: pluss og minus. I min bok e heller ikkje bipersonene spesielt karikerte. Konklusjon: Du kan skrive, det e bare å kjøre på videre.

VenstreSolfrid sa...

Stolt mor applauderar både for boka, for barnebokbad ( takk til den kulturelle skolesekken) og for ei god anmelding, men mest av alt for Kristine som kreativ skrivar med tak på språkkunsten!