Lyft pennan från ditt hjärta
1998. Et kollektiv fem etasjer over
Markeveien, Bergen by. P3 og en av disse regntunge dagene der du ikke forventer
annet enn alminnelighet. Automatikk.
Inntil..
Ja, for jeg husker det fortsatt, husker hvordan jeg blei stående akkurat da, idet den umiskjennelige opptakten satte meg på plass.
Ja, for jeg husker det fortsatt, husker hvordan jeg blei stående akkurat da, idet den umiskjennelige opptakten satte meg på plass.
Tjejerna
är borta
jag
är oinspirerad…
På plass der altså, stående rett
opp og ned, med større øyne og en plutselig, nødvendig trang etter å høre hva
det der var for no. Å ikke måtte gå glipp av programlederens info.
Seinere samme dag, lenger nedi
gata, står jeg med det lille flatbrødcoveret i hånda. Tolv svenske øyne, seks
skjortekledde skånske luringer som ser på meg, og jeg skjønner det vel ikke da.
Ikke allerede da, hva som er satt i gang. Egentlig skjønner jeg det
kanskje ikke ennå, selv om jeg riktignok – åtte konserter og en haug plater
senere – skjønner en hel del mer.
Det blir vår i 98, det regner ikke
lenger og det er nå det skal skje. Virkelighetsforsøket. I levende live på
Hulen skal jeg og de andre sjekke ut om det liksom er noe, sånn på ordentlig. For
hva kan jeg vel egentlig forvente? Bra låter, ja vel. Men på scenen?
Vel.
Jeg står bomfast på de grå skoa. Så
hopper jeg på de grå skoa. Så vet jeg ikke hvor jeg skal gjøre av meg i de grå
skoa. Lille, svette, fullstappa Hulen, men likevel; kun de der framme, og de er
ikke langt unna. Verken Johnny eller Conny, de to Matsene eller Jonas. Men til
tross for at jeg prøver å yte dem rettferdighet alle sammen, følge med på hver
og en, konsentrere blikket fra den enes arbeid til den andres, er det nærmest
umulig. Og det har ingenting å gjøre med at bandet ikke er fabelaktig eller
severdig, for det er de. Det er bare det at han
står der. Thomas. Thomas Öberg som svinger mikrofonledningen, som uler i
ropert, som setter seg midt iblant oss på en stol. Rock-Thomas som synger og
prater, balanserer, vrikker, roper, og som plutselig henger over røret i taket.
Henger i sin bare overkropp, ser ned på hver og en av oss, og med ett er det
stille. DØNN stille. Og det er vel da jeg og skoa står mer planta enn noen gang.
jag gömmer mig i vinden
som kysser dig på munnen
din blinda fläck
nu är den försvunnen
som kysser dig på munnen
din blinda fläck
nu är den försvunnen
De grå skoa, som jeg aldri vil kaste
etterpå. De som skal bli med rundt på flyttelass i flere år. Ikke til bruk, men
bare fordi det er de grå skoa, fordi de vet. Vet det som kroppen vet, det som
du ikke har sjans til å forklare.
Som alle de gangene etter konserter
når adjektivene hagler, og alle er enige om at det var en bra en og alt det
der, men likevel. Litt Mykle, Rød rubin-aktig, en svær, men ensom kjærlighet,
samme hvor mye en klarer å sette ord på og dele opplevelsene. Og det er vel
kanskje nettopp det som er med på å gjøre det så evigvarende. Det at det
viktigste vet du innerst inne og aleine. Alltid.
Men, som kanskje alle store
kjærligheter fører med seg, også denne redselen for å bli skuffa før et møte, for
at det skal ha skjedd noe, at de har gått lei eller mista grepet. At det denne
gangen blir helt annerledes. Desto sterkere bekreftelse hver gang frykten
avkreftes. Når de røsker tak, løfter opp, setter på plass. Kjærlighet, helt
enkelt.
Bob Hund sover aldrig
Det kan virke som om Bob Hund,
siden starten i 1991, har vært tro mot slik de introduserte seg den gang: ”vi spelar
musik för att vardagen inte räcker till".
Ikke bare spiller de ut fra dette,
de har også skapt et univers som representerer nettopp det. Det er
fristende å trekke en linje til et helt annet felt, litteraturvitenskapen og
dens begynnelse; Victor Skjlovksij og de russiske formalistene som formulerte
tanker om underliggjøring. Om hvordan den gode litteraturen er en motpart til
hverdagsspråket. Hvordan den, ved hjelp av underliggjøringsgrep kan få oss til
å se på nytt, dra oss vekk fra det automatiserende språket, få oss til å sanse
som om det var for første gang. Fordi det – slik Skjlovksij så spenstig
formulerte det i 1916 - handler om å
ikke være levende død.
Bob Hund driver med det der,
underliggjøring. Fordi de aldri slår seg til ro, aldri tar noe for gitt. Gir oss ikke linjer vi har hørt før.
du
har förändrat mina öron
jag längtar efter oljud!
rundgång, gräslök, fågelsång
jag längtar efter oljud!
rundgång, gräslök, fågelsång
Dette greiene her begynte jeg å
skrive på i fjor en gang. Fordi jeg digga så voldsomt akkurat den dagen.
Klistra meg inntil maleriet av hunden og digga. Men så skreiv jeg ikke ferdig,
som jeg så ofte gjør, ikke gjør. Finner ikke en avslutning, begynner på noe
annet isteden.
Jeg sier som Thomas etter første
sang på konserten sist gang: Hade jag hatt nånting smart att säga, hade jag
sagt det nu!
Hør på den her isteden, og ikke
glem å legge merke til innpusten. Kjærlighet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar